Savills: Vastgoeddata is de heilige graal van klanttevredenheid

0

Deze blog werd geschreven door Femke Boon, Facility Manager bij Savills in Nederland.

Uitzoeken hoe we data kunnen vastleggen, verwerken en delen is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering in mijn werk. De vooruitgang van technologie (proptech) en data-engineering heeft hier enorm aan bijgedragen. Data zal een steeds grotere rol gaan spelen en vastgoedeigenaren en beheerders dichter bij haar gebruikers te brengen.

Technologische innovaties hebben eraan bijgedragen dat er vandaag de dag meer vastgoeddata wordt verzameld én dat datavisualisatie mogelijk is. Dit maakt dat vastgoedexperts inzicht krijgen in wat wel en niet werkt in- en om een gebouw. Deze kennis leidt tot weloverwogen zakelijke beslissingen en verhuurstrategieën gericht op de S (social) van ESG.

Denk bijvoorbeeld aan locatie-analyses, aangeboden door bedrijven als Huq of Insight Analytics. Door mobiele telefoonbewegingen te volgen (geanonimiseerde data) onthult een locatie-analyse hoe een gebouw functioneert als onderdeel van de omgeving.

Deze gedetailleerde, anonieme data levert een nauwkeurig beeld op van hoe mensen zich in een specifiek gebied bewegen, waar de meeste bezoekers komen, welke winkels ze bezoeken en met wat voor vervoer ze zijn gekomen. Het geeft ook inzicht in het gebruik van buitenruimtes. Als mensen zich langzaam door een gebied bewegen zou dit erop kunnen duiden dat ze ervan genieten. Stel dat er net een nieuw wellness-initiatief is geïmplementeerd, dan kun je aan de hand van deze anonieme data nagaan of mensen er daadwerkelijk gebruik van maken of dat ze heel snel weg zijn.

Een andere sprong voorwaarts op het gebied van datatechnologie zijn ESG-systemen als SavIQ. Dit is het nieuwste Property Management platform van Savills waarmee energieverbruik en duurzaamheidsprestaties gemonitord kunnen worden. De gegevens in SavIQ kunnen ook worden gebruikt voor om een GRESB benchmark uit te voeren.

Ondertussen staat de ontwikkeling van apps voor vastgoedgebruikers ook niet stil. Zo kun je via een app notulen van vergaderingen vastleggen om zicht te krijgen op de bezettingsdoelstellingen. Vervolgens kan je deze doelstelling delen met je vastgoedbeheerder om te laten zien of jouw organisatie tot dusver tevreden is en zelfs of de huidige bedrijfsvoering kan leiden tot eventuele nieuwe ruimtebehoefte.

Voorheen zouden dergelijke inzichten zijn vastgelegd in niet-centraal opgeslagen Excel spreadsheets, post-its of opgeslagen in de hoofden van mensen. Er was niets dat door een organisatie kon worden gebruikt om op een holistische strategische benadering te sturen, en zeker niets dat dergelijke gegevens op één plek kon vastleggen. Nu krijgen we een schat aan informatie die ons vertelt hoe we op situaties moeten reageren.

De meerwaarde van dit alles voor de klant hangt af van hoe we datasets inzetten ten behoeve van kruisbestuiving. Door gegevens in een portal te zetten, kunnen we trends analyseren, informatie verstrekken, of gegevens samenvoegen om de gebouweigenaar te voorzien van kwalitatieve informatie aangaande het vastgoedobject. Dit alles ondersteund met visuele interactieve grafieken.

Voor de vastgoedsector is dit hét moment om samen te werken aan belangrijke ESG- kwesties, en de ervaring van werknemers, vastgoedeigenaren en -gebruikers te verbeteren. We bevinden ons in een vergevorderd stadium om de klantervaring in en rond een gebouw te verbeteren. Data zijn steeds toegankelijker en beter te analyseren. De evolutie van technologie en de huidige mentaliteit van delen, biedt een rijkdom aan inzichten die voorheen ondenkbaar waren. Het is nu aan ons om er optimaal gebruik van te maken.

Share.

Comments are closed.

Inschrijven voor de nieuwsbrief?