Savills: Europese logistieke markt wederom op weg naar recordjaar

0

Het lijkt wederom een recordjaar te worden voor de Europese logistieke markt. Zowel de beleggings-, als opnamevolumes laggen al boven het vijf jaarsgemiddelde op het moment dat we halverwege het jaar waren.

Een ongekende hoeveelheid kapitaal van € 22,5 miljard werd in de eerste helft van 2021 in Europees logistiek vastgoed geïnvesteerd. Dit beleggingsvolume is gelijk aan 64% van het recordvolume aan transacties dat we zagen in heel 2020, en betekent een stijging van 60% ten opzichte van het gemiddelde over de eerste helft van het jaar van de afgelopen vijf jaar. De meeste beleggingen vonden plaats in het VK, 37% van het totale transactievolume in de eerste helft van het jaar. Andere landen die boven hun vijfjaarsgemiddelde presteren zijn Nederland, Ierland en Spanje.

Het kapitaal dat dit jaar in de sector is geïnvesteerd bedraagt iets meer dan 20% van het totale beleggingsvolume in Europees vastgoed. Van oudsher ligt dit op 10%. Onderzoek van Savills naar nieuw kapitaal dat is opgehaald door fondsen, toont aan dat 39% van het door nieuwe fondsen opgehaalde kapitaal gereserveerd is voor de logistieke sector, meer dan welke andere commerciële sector dan ook. Dit is mede te danken aan de versoepelingen van reisbeperkingen. Hierdoor wisten onder andere weer meer Amerikaanse investeerders de Europese logistieke markt te vinden.

Ook de gebruikersmarkt presteerde goed. De opname van Europese logistieke ruimte bedroeg in de eerste helft van 2021 18,7 miljoen m², eveneens 63% boven het halfjaarsgemiddelde. Nederland (+64%), Duitsland (+28%) en Polen (+102%) lieten de sterkste stijging zien ten opzichte van het gemiddelde over de eerste helft van het jaar van de afgelopen vijf jaar.

Volgens Savills is het recordvolume aan transacties en verhuurdynamiek het gevolg van structurele veranderingen die zijn versneld door Covid-19 en een enorme toename van online retail. De verhuuractiviteiten in combinatie met een tekort aan beschikbare grond hebben ervoor gezorgd dat de leegstandspercentages in heel Europa steeds verder afnemen.

De afgelopen twaalf maanden daalden de leegstandspercentages in Europa met gemiddeld 80 basispunten naar 4,6%. Door de schaarste zijn de huurprijzen van prime objecten in de afgelopen twaalf maanden met gemiddeld 2% gestegen, waarbij Lissabon (20%) en de buitenwijken van Warschau (16%) de grootste stijgingen lieten zien. Een verdere huurgroei in de komende 12 tot 18 maanden is door een gebrek aan kwalitatief aanbod en een aanhoudende vraag te verwachten.

De laagste leegstandspercentages ooit en de belofte van huurgroei zorgen ervoor dat de aanvangsrendementen (BAR) in de meeste Europese kernmarkten verder afnemen tot rendementen van tussen de 3 en 4%.

Marcus De Minckwitz, Hoofd van het EMEA Industrial & Logistics-team, licht toe: “Het ziet er niet naar uit dat het lage aanbod en de hoge vraag in gebruikersmarkten op middellange termijn gaat veranderen, waardoor beleggers hun acquisities kunnen onderbouwen met de verwachting van stijgende huren.”

Douglas van Oers, Co-Head Logistics & Industrial bij Savills in Nederland, voegt toe: “Met een gemiddeld rendement op Europees logistiek vastgoed van 4,35% is er weinig reden om niet aan te nemen dat we in steeds meer landen waar de voorwaarden gunstig zijn, zoals in Nederland, de rendementen van Frankrijk, Duitsland en het VK gaan zien. Daar liggen de rendementen inmiddels ruim onder de 4% en in het geval van veel prime objecten zelfs onder de 3%. Verder zien we dat beleggers steeds meer bereid zijn om buiten de kernmarkten te kijken voor een aantrekkelijker rendement.”

Huurders nemen ondertussen ESG-principes op in hun strategie, zegt Van Oers: “Huurders, met name retailers, richten zich tegenwoordig steeds meer op het verlagen van hun CO2-uitstoot en nemen ook maatregelen binnen de toeleveringsketen om hun doelstellingen te behalen. Het balanceren van het voldoen aan klimaatdoelstellingen en de toenemende vraag naar online bezorging brengt uitdagingen met zich mee, zoals de behoefte aan meer elektronische oplaadpunten.”

Download hier het rapport.

Share.

Comments are closed.

Inschrijven voor de nieuwsbrief?