Sterk herstel retailfonds Syntrus Achmea: bezettingsgraad naar 98 procent dankzij verhuur van bijna 15.000 m²

0

Het Achmea Dutch Retail Property Fund van Syntrus Achmea veert na een moeilijk coronajaar weer op. Het retailfonds heeft de afgelopen periode voor bijna 15.000 m² nieuwe huurcontracten afgesloten en bestaande contracten verlengd. De gemiddelde looptijd van de contracten stijgt daarmee van 3,8 naar 4,7 jaar. De bezettingsgraad klimt naar 98%.

“De focus op de beste binnensteden en sterke foodgerichte wijkcentra die wij 2019 hebben ingezet, betaalt zich nu uit”, zegt fondsmanager Peter Koppers.

Aan de Grote Marktstraat in Den Haag zijn de huurovereenkomsten met C&A (6.100 m²) en Amazing Oriental (920 m²) langjarig verlengd. Vorig jaar gingen Hommerson Casino’s en Basic Fit hen voor. In het Rotterdamse Lijnbaangebied zijn nieuwe huurovereenkomsten gesloten met modeformules VANS voor een nieuwe brandstore en met Zumo Fashion. Eerder dit jaar opende hier al Taco Bell, La Place Express en Stradivarius. In Makado Beek zijn nieuwe huurovereenkomsten gesloten met Pet’s Place, Hendriks Bloemen en Lingerique. En met Inditex werden verlengingen overeengekomen in winkelcentrum Zuidplein (ZARA) en Haarlem (Bershka).

In de ontwikkelportefeuille van het Fonds is de herontwikkeling van House Modernes (12.500 m²) in Utrecht afgerond. Eerder zijn hier huurovereenkomsten gesloten met Spaces/IWG, de gemeente Utrecht, Aldi, SoLow en Geldmaat. Recent zijn ook Boules Bites Bar, KAUAI en Jamin als huurder verwelkomd. Het mixed-use object is hiermee 100% verhuurd. Met de oplevering van House Modernes bestaat het retailfonds volledig uit exploitatieobjecten.

Voor de laatste maanden van dit jaar wordt een verdere uitbodeming verwacht van de retailmarkt. De verwachting is dat de beste winkelsteden daarbij sneller zullen aantrekken dan andere locaties. “Ondanks de negatieve effecten van de coronacrisis op de fysieke winkelmarkt en de structurele trends met betrekking tot e-commerce, staat het Fonds er goed voor”, zegt Peter Koppers. “Juist op de beste locaties in de beste steden zijn fysieke winkels erg relevant voor retailers om naast het creëren van een transactiepunt ook de gewenste merkbeleving over te brengen op consumenten”.

Share.

Comments are closed.

Inschrijven voor de nieuwsbrief?