Picnic opent geautomatiseerd fulfilmentcenter in Zwolle

0

Werkgelegenheid voor 1000 man op bedrijventerrein Hessenpoort.

Online supermarkt Picnic vestigt een geautomatiseerd fulfilmentcentrum op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle. Het nieuwe fc heeft een vloeroppervlak van 45.000 vierkante meter. Anderhalf jaar geleden kondigde Picnic de ontwikkeling van het eerste gerobotiseerde fulfilmentcentrum in Utrecht aan, dat over enkele maanden operationeel wordt. Vorige maand werd bekend dat ook in Rotterdam een geautomatiseerd fc wordt gebouwd.

Picnic vestigt zich op Hessenpoort op een kavel van 7 hectare alwaar volgens de nieuwste standaarden een innovatief e-fulfilmentcentrum wordt ontwikkeld. Impact Vastgoed is de ontwikkelaar en verhuurt het gebouw aan Picnic. Namens Impact Vastgoed is CBRE verantwoordelijk geweest voor de verhuur. Het distributiecentrum is ontworpen door architect Palazzo. In november dit jaar wordt gestart met de bouw.

Europese primeur: robots in diepvries
Het nieuwe fc op Hessenpoort gebruikt de modernste technologie om wekelijks voor ruim 200.000 gezinnen de boodschappen gereed te maken voor levering. Voedselverspilling wordt tegengegaan en het gebruik van verpakkingsmateriaal wordt sterk verminderd. Verdeeld over drie temperatuurzones is er ruimte voor meer dan 400.000 kratten om producten in op te slaan. Door het inzetten van slimme technologie kunnen medewerkers efficiënter en ergonomischer werken.

“Medewerkers hoeven de boodschappen niet meer met een kar te verzamelen, deze komen automatisch naar hun inpakstation toe”, aldus medeoprichter van Picnic Frederik Nieuwenhuys, verantwoordelijk voor de distributiecentra en fulfilmentcenters. “Medewerkers hoeven het product dan alleen nog maar van het voorraadkratje in het klantkratje te leggen.” Het centrum bevat onder meer geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines. Ook in de diepvriescel gaan robots rondrijden, een primeur in Europa.

Gratis thuisbezorgd
Picnic startte in september 2015 in Amersfoort en heeft inmiddels 650.000 klanten in ruim 125 Nederlandse plaatsen, die hun boodschappen gratis thuisbezorgd krijgen met een van de ruim 1000 elektrische bezorgwagentjes. De omzet verdubbelde in 2020 naar 500 miljoen euro, in 2021 moet dat 1 miljard zijn. In 2018 begon Picnic in Duitsland en onlangs maakte het bedrijf bekend van start te zijn gegaan in de Franse regio Valenciennes.

Wethouder René de Heer van de gemeente Zwolle is verheugd met de komst van het fulfilmentcenter: “Wij zijn blij dat na Wehkamp en DHL nu opnieuw een speler van belang hier een vestiging gaat bouwen. Picnic onderstreept met zijn keuze het grote belang van Hessenpoort als grootschalig en strategisch bedrijventerrein voor de regio Zwolle. De goede bereikbaarheid van Hessenpoort is daarbij zeker een belangrijke factor geweest. Met de komst van duizend nieuwe arbeidsplaatsen bevestigt Zwolle zijn positie als tweede banenmotor van Nederland. Ons streven blijft om ieders talent in stad en regio te kunnen benutten.”

Philip van der Ent, commercieel directeur bij Impact Vastgoed: “Wij zijn enorm trots met de ondertekening van deze huurovereenkomst met Picnic voor de realisatie van het Fulfilmentcenter op Hessenpoort in Zwolle. Met deze tweede ontwikkeling voor Picnic krijgen wij wederom de kans om onze bijdrage te leveren en mee te bouwen aan de toekomst van deze inspirerende organisatie. Tevens geven we hiermee ruimte aan onze ambities om onze logistieke ontwikkelingen de komende jaren nog sterker te laten groeien. Wij danken Picnic voor het vertrouwen en kijken uit naar eind volgend jaar waarbij beide gebouwen zullen worden opgeleverd.”

Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen de laagste prijs hebben. In 2018 startte Picnic ook in Duitsland en in 2021 in Frankrijk. Picnic is een initiatief van ondernemers Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Daniel Gebler.

Share.

Comments are closed.

Inschrijven voor de nieuwsbrief?