Savills Brexit-ranglijst: De twee grootste havensteden van Nederland meest interessant voor Britse distributeurs

0

In een poging om de negatieve impact van handelsbelemmeringen als gevolg van de Brexit tegen te gaan, proberen veel bedrijven uit het VK zich in Nederland te vestigen. Rotterdam heeft de meeste potentie om bedrijven aan te trekken, gevolgd door Amsterdam en Roosendaal, zegt Savills.

Volgens de internationale vastgoedadviseur zijn Britse bedrijven geïnteresseerd in samenwerkingsverbanden met Nederlandse logistieke dienstverleners, wat heeft geleid tot een toename van de vraag naar logistiek vastgoed. Na verloop van tijd wordt verwacht dat de wens van Britse distributeurs om zelfstandig logistiek vastgoed te huren deze vraag verder zal stimuleren. Drie factoren zijn daarbij van groot belang: aanwezigheid van exportfaciliteiten, kwaliteit en leegstand van de vastgoedvoorraad en beschikbaarheid van arbeidskrachten.

Douglas van Oers, Director Logistics & Industrial bij Savills in Nederland, licht toe: “De groei van de Nederlandse logistieke sector in de afgelopen jaren is te danken aan de strategische positie van Nederland als doorvoerland, versterkt door de opkomst van e-commerce. Meer recentelijk is de sector getuige geweest van een toestroom van Britse bedrijven die de effecten van extra invoertarieven op goederen van Azië naar Europa via het VK probeerden te vermijden. Dit maakt het voor veel Britse exporteurs voordeliger en efficiënter om voet aan de grond te krijgen op het Europese vasteland, maar de vraag is waar? “

De twee internationale havens van Nederland, Rotterdam en Amsterdam, staan bovenaan de lijst, gezien hun uitstekende infrastructuurverbindingen met andere landen en toegang tot een sterke arbeidsmarkt. De nadelen van deze twee gebieden zijn de beperkte leegstand en de relatief hoge huren. Een meer onverwachte rankingpositie is Roosendaal, op nummer 3. Deze hotspot is, net als Moerdijk op nummer 4, zeer goed verbonden met de havens van Rotterdam en Antwerpen, waardoor Roosendaal bijzonder geschikt is voor de import van goederen. De positie van Venlo-Venray als hotspot nummer 5 is mede te danken aan de aanwezigheid van grootschalige trein- en binnenvaartterminals, al wordt de aantrekkelijkheid bemoeilijkt door een aanzienlijk tekort aan arbeidskrachten in de logistieke sector.

Niek Poppelaars, Director Logistics & Industrial bij Savills in Nederland, geeft aan: “Logistieke hotspots die zich richten op internationale distributie hebben de meeste potentie voor Britse bedrijven die voet aan de grond willen krijgen in Nederland. Verschillen in logistieke vastgoedvoorraad, de kwaliteit van exportfaciliteiten en toegang tot arbeidskrachten maken de ene regio aantrekkelijker dan de andere. De grootste uitdaging op korte termijn is het vinden van beschikbare ruimte binnen deze logistieke hotspots.”

De Nederlandse logistieke vastgoedsector blijft groeien. De leegstand voor logistiek vastgoed daalde van 6,1% aan de start van 2020 naar 5,6% in 2021. Dit is vooral opvallend omdat in dezelfde periode de voorraad met meer dan 3 miljoen vierkante meter groeide (+ 8,8%), wat de aanhoudende interesse in logistiek vastgoed bevestigt.

Lees het volledige rapport hier.

Share.

Comments are closed.