Nederland #1 voor online retailers om logistiek uit te breiden

0

Logistiek vastgoed buiten traditionele hubs steeds populairder.

Nederland is enorm populair bij online retailers. Deze partijen zien ons land als de nummer één plek om hun logistieke operaties uit te breiden. Ook zoeken zij steeds vaker naar vastgoed buiten de traditionele locaties. Andere landen waarin online retailers hun logistiek willen uitbreiden zijn op volgorde van voorkeur Italië, Tsjechië, Griekenland en Duitsland. Dat blijkt uit de European Logistics Occupier Survey, een onderzoek van internationale vastgoedadviseur CBRE. Hierin werden meer dan 100 van de grootste Europese gebruikers van logistiek vastgoed op het gebied van productie, e-commerce, retail, supermarkten en logistieke dienstverlening ondervraagd.

Gunstige voorzieningen
Redenen dat Nederland zo populair is, zijn onder andere de hoge internet- en e-commercepenetratie en de goede infrastructuur met de haven van Rotterdam en vervoersroutes naar de rest van Europa. Ook het belastingklimaat en de beschikbaarheid van personeel spelen hierin een rol.

Groei e-commerce
De Nederlandse e-commercesector is de laatste jaren sterk gegroeid. In 2010 ging minder dan 5% van alle detailhandelverkopen via internet, in 2020 was dit bijna 18%. Dat blijkt uit data van Euromonitor. Naar verwachting zal dit percentage toenemen naar meer dan 23% in 2025. Door de groei werd er in 2020 een recordvolume van €4 miljard belegd in logistiek vastgoed, een stijging van ruim 60% ten opzichte van 2019.

Hoge eisen logistieke hallen
“Je ziet duidelijk dat de groei afgelopen jaar werd versterkt door Covid-19,” vertelt Jim Orsel, Head of Logistics bij CBRE Nederland. “De toename – die blijvend is – heeft gevolgen voor logistiek vastgoed. Online retailers stellen zeer hoge eisen aan logistieke hallen als het gaat om technologie en efficiëntie. Alleen de meest moderne hallen kunnen hieraan voldoen. Eigenaren en ontwikkelaars doen er dus goed aan om hier op tijd in de investeren.”

Toename vraag buiten traditionele locaties
Bijna twee derde van de online retailers geeft aan verder te kijken dan traditionele locaties voor hun logistieke uitbreiding. Dit is ook in Nederland het geval, waar grondschaarste een belangrijke rol speelt. “De bekende logistieke hubs zoals Venlo, de Noordelijke Randstad en Midden- en Oost-Brabant raken vol. Partijen wijken daarom steeds vaker uit naar plekken als Midden- en Zuid-Limburg, Lelystad en Overijssel,” vertelt Orsel. Ook logistieke locaties dicht bij grote steden zijn populair onder online retailers; maar liefst 64% geeft aan dat uitbreiding in stedelijke regio’s een hoge prioriteit heeft.

Aangename werkomstandigheden
Logistieke ondernemingen hebben te maken met verschillende uitdagingen. Uit het onderzoek blijkt dat kostenstijging nog altijd bovenaan staat, gevolgd door een beperkt personeelsaanbod. Gebouwkwaliteit wordt daarbij steeds belangrijker. “We zien dat nieuwe logistieke complexen steeds vaker WELL-gecertificeerd worden, om zo aangename werkomstandigheden te scheppen en personeel aan te trekken. Denk hierbij aan daglicht, verwarming en luchtkwaliteit,” licht Orsel toe.

Bron.

Share.

Comments are closed.

Inschrijven voor de nieuwsbrief?