Savills: Hoe de Nederlandse logistieke vastgoedmarkt de vruchten plukt van Brexit en corona

0

Deze blog is geschreven door Niek Poppelaars, Co-Head Logistics & Industrial bij Savills in Nederland.

Nederlanders deden in de eerste helft van 2020 11 procent meer online aankopen (bron: CBS). Dit zorgde voor een online omzetgroei van 43,5 procent in 2020. Dat is de hoogste groei sinds het begin van de publicatie van de onlineverkopen in 2014 (bron: CBS). Deze flinke toename in online retail bestedingen is natuurlijk te danken aan de gevolgen van de Covid-19 pandemie. Door de lockdowns zijn mensen immers genoodzaakt hun boodschappen via het internet te doen. De langetermijn trend heeft hiermee een enorme boost gekregen.

E-commerce in de hoofdrol
Als gevolg betreden er meer, en grotere spelers de Nederlandse markt. Zoals bijvoorbeeld Amazon afgelopen jaar. Om online bestelde producten op tijd en efficiënt aan de consument te kunnen leveren is er in toenemende mate behoefte aan logistiek vastgoed. Het aandeel van e-commerce partijen in de totale opname van logistiek vastgoed groeit de afgelopen jaren dan ook gestaag. Waar in 2015 slechts 40.000 m² logistiek vastgoed door e-commerce partijen werd opgenomen, was dit opnamevolume in 2020 bijna 230.000 m². Opvallend is dat in dezelfde periode de totale opname volumes van logistiek vastgoed in Nederland ook aanzienlijk toenamen. Met andere woorden, het aandeel van e-commerce binnen de opname volumes steeg in vijf jaar van 1.6% naar 9%, wat een groei van 300% van het jaarlijkse opnamevolume betekent.

Brexit
Daarbij wordt verwacht dat de Brexit, en de daarmee samenhangende hogere verzendkosten, BTW-heffingen en vertraging in de havens, Britse bedrijven richting de Nederlandse markt zal drijven. De Brexit bemoeilijkt de distributie vanuit het VK naar Europa, en het zou zo maar Nederland kunnen zijn die hier de vruchten van plukt, gezien onze strategische ligging, de haven van Rotterdam en Schiphol, en het feit dat veel Nederlandsers de Engelse taal machtig zijn. JD Sports zou een van de eerste partijen zijn die een concrete zoekvraag heeft uitgezet naar logistieke ruimte in Nederland vanwege de Brexit (bron: The Guardian).

Internationale distributie versus agglo-logistiek
Waar internationale distributeurs zich graag vestigen rond de Rotterdamse haven of Schiphol, vestigen e-commerce bedrijven zich liever nabij stedelijke gebieden en bevolkingskernen. Voorbeelden van gebieden waar veel logistiek vastgoed wordt ontwikkeld voor de distributie van online retail zijn onder anderen Bleiswijk-Waddinxveen, Berkel en Rooderijs en Den Hoorn. Daarnaast is er vanuit de e-commerce sector in toenemende mate behoefte aan steeds grotere DC’s. Zo werd er voor Zalando in 2019 een distributiecentrum van 140.000 m² opgeleverd in de regio Bleiswijk.

Beleggersmarkt volgt de gebruikersmarkt
De sterke gebruikersmarkt, met veel vraag en historisch lage leegstandspercentages, leidt tot toenemende interesse van beleggers. Logistieke ontwikkelingen worden tegen steeds lagere rendementen aangekocht. De eerste deals tegen rendementen van onder de 4% zijn een feit. Dit zegt veel over de toekomstverwachtingen van de sector en met name over de vraag naar logistiek vastgoed.

Kortom, e-commerce drukt duidelijk een stempel op de logistieke vastgoedsector. En de rek is nog lang niet uit de groei van online retail. Daarbij hebben reeds 500 Britse bedrijven serieuze interesse getoond om zich in Nederland te vestigen (bron: NOS). Dit leidt tot de conclusie dat de interesse van zowel beleggers als gebruikers in logistiek vastgoed zal aanhouden, dan wel toenemen. Zullen twee factoren die voor enorme disruptie zorgen in andere sectoren, Covid-19 en de Brexit, ervoor zorgen dat 2021 het jaar wordt van Nederlands logistiek vastgoed?

Share.

Comments are closed.