Colliers: Kantoorkosten in Europa daalden met 1%

0

De gemiddelde kosten voor bedrijven in Europa om een fulltime werknemer (1 fte) een jaar te laten werken op kantoor zijn gedaald met 1% en komen uit op 9.695 euro. In Nederland zijn de uitgaven juist gestegen met 1% naar 9.469 euro. Dat is lager dan het Europees gemiddelde. Dit blijkt uit de Occupier Cost Index die is samengesteld op basis van data uit 29 landen, 4.050 gebouwen, 26,3 miljoen vierkante meter kantoorruimte en 1,96 miljoen fte.

Dat de kosten in Nederland licht toenemen, komt vooral door investeringen in ICT en grotere uitgaven die samenhangen met facility management. ”Er is steeds meer aandacht voor technologie, kwaliteit en duurzaam inkopen”, vertelt Denise Hoogendoorn, hoofd FM consultancy bij Colliers. ‘’Doordat we steeds meer digitaal gaan werken, dalen de kosten voor de werkomgeving en de huisvesting juist. Dat heeft de toename beperkt tot 1%.”

Bulgarije goedkoopste land
Net als vorig jaar is Bulgarije veruit het goedkoopste land in Europa om iemand fulltime te laten werken. Bulgarije heeft de laagste huurprijzen en arbeidskosten van alle landen, waardoor de uitgaven voor bedrijven slechts 2.765 euro bedragen. Kroatië staat tweede op de lijst van meest voordelige landen. Hier zijn bedrijven 4.145 euro kwijt aan kantoorkosten. Roemenië maakt met 4.255 euro de top drie compleet.

Zwitserland is het duurste land van Europa. De kosten bleven er gelijk aan vorig jaar, maar zijn met 18.407 euro erg hoog. Dat is bijna zeven keer zoveel als Bulgarije. De andere twee landen uit de inmiddels traditionele top drie van duurste landen zijn Noorwegen en Zweden. Hier werd respectievelijk 17.857 euro en 17.137 euro per fulltime werkende betaald. Dat is bijna dubbel zoveel als Nederland. ”Dat komt vooral door de relatief lage huurkosten in ons land”, zegt Hoogendoorn. ”Nederland scoort daarmee in de middenmoot van Europa. Omdat huur een groot deel uitmaakt van de OCI staat ons land op de 14e plek van de 29 onderzochte Europese landen.”

In de Occupier Cost Index worden alle kantoorkosten vergeleken op basis van de Europese facilitaire norm EN 15221. Deze norm kent vier categorieën: gebouw & infrastructuur, mens & organisatie, ICT en management.

Bron.

Share.

Comments are closed.