Nuenen West krijgt een eigen buurtapp

0

Nieuwbouwwijk Nuenen West krijgt de primeur. Als eerste nieuwbouwwijk in de regio Eindhoven wordt er speciaal voor de bewoners een ‘buurtapp’ aangeboden. Deze applicatie voor de smartphone wordt gratis en exclusief aan de inwoners van de wijk ter beschikking gesteld door BPD Ontwikkeling.

Elkaar ontmoeten
Nuenen West, een nieuwbouwwijk op de grens tussen Eindhoven en Nuenen, wordt een gemoedelijke woonwijk. BPD streeft ernaar de wijk zó in te richten, dat ontmoetingen tussen buurtgenoten zo goed mogelijk gefaciliteerd worden. Kleine groene plekken voor de deur, grote parken waar allerlei activiteiten kunnen plaatsvinden, (sport-/speel-)voorzieningen en hardloop- of wandelroutes: de wijk biedt legio mogelijkheden om wijkgenoten tegen te komen. Bovendien worden er, ook nu er ‘nog maar’ zo’n 150 woningen staan, geregeld activiteiten georganiseerd. Van een vijfkamp tijdens de Burendag, tot een Kerstborrel voor de buurt – en natuurlijk het jaarlijkse hardloopevenement ‘Rondje Nuenen West’. Toch is dit alles nog niet voldoende voor BPD!

Duurzaam, slim en (sociaal) verbonden
De ambitie is om van Nuenen West een ‘smart society’ te maken. Dit past natuurlijk niet alleen bij het regionale profiel van Brainport, maar ook bij het streven van de ontwikkelaar om van de wijk een comfortabele en sociaal prettige wijk te maken die uitdrukkelijk kiest voor de toekomst. Duurzaam, slim en (sociaal) verbonden dus.

Marleen van Dongen, gebiedsmarketeer bij BPD Ontwikkeling, legt uit: “om het wonen in Nuenen West makkelijker en leuker te maken, biedt de applicatie verschillende mogelijkheden om de (nieuwe) buurt beter te leren kennen. Zo kunnen bewoners ervoor kiezen lid te worden van specifieke interessegroepen. Het wordt hiermee heel gemakkelijk een clubje geïnteresseerden te vinden die eens wil hardlopen, iets met theater wil doen of wie weet wel elke week samen op de racefiets wil stappen. Buurtbewoners kunnen ook elkaars hulp inschakelen. Via hulpcategorieën als ‘klussen’, ‘huisdieren’ en het spreekwoordelijke ‘kopje suiker?’ kunnen vragen worden gesteld, (klus-)afspraken gemaakt en spullen uitgeleend worden. Digitale mogelijkheden om de deeleconomie van de wijk te stimuleren en op een moderne manier buurtgenoten de helpende hand te kunnen toesteken, dus”.

Persoonlijk
Ook één-op-één (direct en persoonlijk) contact tussen buurtgenoten is via de app mogelijk. Tijdens de realisatie van de wijk blijft BPD betrokken bij de app en zal zij de app gebruiken om bewoners op wijkniveau (beter) te informeren over nieuws, veranderingen en eventuele tijdelijke (bouw-)overlast. Hierbij staat bewonerstevredenheid voorop!
Ook kan BPD bewoners betrekken bij bepaalde vraagstukken door korte vragen te stellen. En door het geven van feedback op bijvoorbeeld het gebied van communicatie of bouwwerkzaamheden kan eenvoudig contact worden gelegd met de ontwikkelaar.
Zo biedt de app dus diverse mogelijkheden om contacten te leggen en te onderhouden, en is daarmee een digitale aanvulling op het gebied van interactie, ontmoeting en informatieverschaffing.

“Door het community serviceplatform van Area of People in te zetten, hebben we de buurtapp van Nuenen West snel kunnen lanceren. We beogen met deze samenwerking met BPD het dagelijks leven van de bewoners zo leuk en makkelijk mogelijk te maken”, aldus Gijs Liu van Area of People – die de app inrichtte en verantwoordelijk blijft voor het technisch beheer en de doorontwikkeling.

Share.

Comments are closed.