Sociale meerwaarde noodzakelijk voor voortbestaan winkelgebieden

0

NIEUW ONDERZOEK BIEDT RICHTLIJNEN VOOR CONSUMENTGERICHT DENKEN ALS UITGANGSPUNT VOOR ONTWIKKELING EN BEHEER WINKELGEBIEDEN

Op 26 april jl. zijn de resultaten van het praktijkonderzoek ‘Nieuwe richtlijnen voor succesvolle winkelgebieden’ gepresenteerd door NRW, IVBN en Mindlogyx Retail. De publicatie is overhandigd aan Marijke van Hees, voorzitter van de Retailagenda.

Onderzoek dat in opdracht van IVBN en NRW door MindLogyx Retail werd uitgevoerd laat zien dat sociale meerwaarde cruciaal is voor de toekomst van winkelgebieden. Deze sociale meerwaarde heeft betrekking op de totale ervaring die gebruikers met een winkelgebied hebben. Dit betekent het ontwikkelen van een merkbelofte die op alle aspecten van een winkelgebied betrekking heeft en aansluit op het sociale motivatieprofiel van de gebruikers. Dit betekent tevens vastgoedmanagement nieuwe stijl en een nieuwe centrale rol voor de centrummanager. Het rapport en de daarop gebaseerde samenvatting in boekvorm werden tijdens deze bijeenkomst overhandigd aan Marijke van Hees, voorzitter van de stuurgroep Retailagenda.

De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:
• Mindlogyx Retail concludeert dat gebrek aan sociale meerwaarde in winkelgebieden ervoor heeft gezorgd dat de economische crisis en verkoop via internet grote gevolgen had voor winkelgebieden. De mens ziet zichzelf niet als consument, maar als individu. Het advies is om i.p.v. consumentgericht te denken, mensgericht te gaan denken (het brein te begrijpen);
• Zij stellen dat het niet de consument is die verandert, maar dat het retail landschap de laatste decennia drastisch is veranderd. Dit betekent dat winkelgebieden niet meer gezien moeten worden als een verzamelplaats van verkooppunten, maar juist als ontmoetingsplaats. Sociale meerwaarde moet de basis zijn van alle onderdelen van een winkelgebied. Sociale meerwaarde is een totaalervaring en kan niet worden gecreëerd door een (eenmalige) beleving. Het gaat om totaalervaringen.
• Zij adviseren om voor een specifiek motivatieprofiel te kiezen voor het bepalen van sociale meerwaarde. Om sociale meerwaarde te creëren in winkelgebieden is het noodzakelijk om inzicht te hebben in de motivatie van de verschillende gebruikers. Oftewel segmenteren. Segmentatie van gebruikersgroepen op basis van sociale motivatieprofielen helpt bij het ontwikkelen van de juiste strategie om sociale meerwaarde te creëren.
• Zij adviseren om een winkelgebied als merk te ontwikkelen. Het gaat erom een inhoudelijke visie te ontwikkelen op de totale ervaring die mensen hebben met een winkelcentrum als sociale omgeving. Creëren van betrokkenheid van alle belanghebbenden en het scheppen van vertrouwen staan hierbij centraal.

Wilt u het gehele onderzoek of de samenvatting van het onderzoek lezen? Ga dan naar www.nrw.nl of www.ivbn.nl.

 

http://www.ivbn.nl/persbericht/sociale-meerwaarde-noodzakelijk-voor-voortbestaan-winkelgebieden

Share.

Comments are closed.