Lieke van Delft wint NRW Scriptieprijs 2015

0

Vanmiddag is in Utrecht de eerste NRW Scriptieprijs uitgereikt aan LIEKE VAN DELFT voor haar Masterthesis ‘Omni channel shopping behavior during the customer journey’. Uit handen van juryvoorzitter Paulus Jansen, wethouder gemeente Utrecht, ontving Lieke de cheque van € 2.500.
Ook dr. Ir. Astrid Kemperman van de TU Eindhoven mocht als begeleidende universiteit een cheque van € 2.500 in ontvangst nemen.

In haar winnende scriptie gaat Lieke van Delft in op het omni channel gedrag van consumenten tijdens de customer journey. Deze bestaat uit 5 fasen; stimulatie, zoeken naar informatie, kopen, bezorging en service. Uit het onderzoek blijkt dat per fase verschillen zijn in oriëntatie en koopgedrag, zowel online als offline. Daarbij heeft ze ook gekeken naar persoonlijke kenmerken van consumenten. De bevindingen bevestigen dat er relaties zijn tussen omni channel winkelgedrag tijdens de customer journey en persoonlijke kenmerken van de consument. Lieke toont met haar scriptie aan dat het belangrijk is voor de retailer om inzicht te verkrijgen in het omni channel koopgedrag van de doelgroep. Haar onderzoek toont aan dat het gebruik van applicaties, websites, social media en traditionele papieren reclame moet verschillen per doelgroep.

Daarnaast heeft ze het omni channel winkelgedrag vertaald naar consumentensegmenten voor mode, dagelijkse boodschappen en persoonlijke verzorging. Opvallend is dat voor iedere productcategorie een omni channel consumentsegment is gevonden.

Het onderzoek en de bevindingen zijn een wezenlijke aanvulling op bestaande studies over online winkelen. Het geeft voor de winkelsector een duidelijk inzicht in het gebruik van verschillende online strategieën in relatie tot consumentensegmenten.

In dit filmpje vertelt LIEKE VAN DELFT u zelf de belangrijkste uitkomsten van haar onderzoek.

Juryvoorzitter Paulus Jansen, wethouder Wonen en RO van de gemeente Utrecht: “De jury vindt de keuze van het onderwerp actueel en boeiend. Het thema omnichannel retail is relatief onontgonnen. Lieke combineert de customer journey met segmentatie van consumentendoelgroepen. Haar benadering doet meer recht aan de retailvastgoedpraktijk dan onderzoeken die zich louter op internet winkelen richten. Ook waardeert de jury dat Lieke aan het eind van de scriptie de vertaling maakt naar praktijkvoorbeelden.”

De andere twee genomineerde studenten ontvingen een cheque van ieder € 500. Ook deze onderzoeken leveren een belangrijke bijdrage aan de verdere professionalisering van de winkelsector. Zij vertellen op inspirerende wijze in onderstaande korte filmpjes de belangrijkste conclusies van hun onderzoek.

LIZZY BUTINK, Universiteit Utrecht, Master Economische Geografie – De aantrekkelijkheid van Nederlandse binnensteden als investeringsmilieu voor institutionele vastgoedbeleggers

STEFAN JANSSEN, Universiteit Eindhoven, Master Real Estate Management & Development – The role of sense of place in retail location choices

De NRW Scriptieprijs is dit jaar voor de eerste maal uitgereikt. Deze prijs biedt jong talent een platform om zich te presenteren aan de markt . De prijs heeft tot doel om scripties op WO-niveau die relevant zijn voor de winkelsector in brede zin voor het voetlicht te brengen en op deze manier kennis over de winkelmarkt te delen.

DE JURY
De jury van de NRW Scriptieprijs bestaat uit Boris van der Gijp (Syntrus Achmea Vastgoed), Jan Meerman (INretail), Paul Tankink (TVC Real Estate), Jeroen Verwaaijen (Strabo) en staat onder voorzitterschap van Paulus Jansen, wethouder gemeente Utrecht. NRW bedankt de jury voor haar gedegen en weloverwogen oordeel.

 

http://nrw.m10.mailplus.nl/genericservice/code/servlet/React?encId=GJqXbwfC3h4K6Xh&actId=31215253&command=openhtml

Share.

Leave A Reply