CBS: Woonwinkels in de lift, kleding- en schoenenbranche zakt weg

0

In het derde kwartaal van 2014 kwam in bijna alle non-foodbranches van de detailhandel de omzet hoger uit dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Zelfs de woonwinkels noteerden voor het eerst in bijna zes jaar tijd een omzetstijging. Met de kleding- en schoenenzaken gaat het echter de afgelopen twee kwartalen steeds slechter. Dit blijkt uit de Kwartaalmonitor detailhandel van het CBS die vandaag is gepubliceerd.

Teruggang in verkopen
De kleding- en schoenenwinkels begonnen dit jaar nog positief met een hogere omzet en grotere verkopen (volume), de eerste groei sinds begin 2012.Vanaf het tweede kwartaal viel de groei in de verkopen echter al weer terug en daalde de omzet. Deze neerwaartse trend zette in het derde kwartaal verder door. Daarbij namen de prijzen sinds eind 2013 steeds iets sterker af, tot bijna 2 procent in het derde kwartaal van 2014.

Gehele kleding- en schoenenbranche in de min
In het derde kwartaal stonden alle onderscheiden sectoren in de kleding- en schoenenbranche in de min. In de eerste helft van dit jaar gaven klanten alleen nog in de dameskledingwinkels minder geld uit. Het derde kwartaal was daarbij voor de kleding- en schoenenzaken een kwartaal met twee gezichten. Augustus pakte goed uit met de sterkste omzet- en volumegroei sinds februari 2013, terwijl in de relatief zonnige en droge septembermaand de grootste krimp in ruim anderhalf jaar werd genoteerd.

Ondanks kleine terugval detailhandel is winkelier beter gestemd
De omzet van de totale detailhandel in het derde kwartaal was, na een lichte groei in het tweede kwartaal, iets lager dan een jaar geleden. De prijsdaling was groter en de verkopen groeiden minder sterk. Vooral de winkels in voedings- en genotmiddelen presteerden minder goed. Aan de andere kant liep het aantal vacatures in de detailhandel in het derde kwartaal weer verder op en gingen er minder detaillisten failliet dan een jaar eerder. Verder blijft de consumptie door huishoudens licht groeien, de koopbereidheid van consumenten is nog wel negatief. Het vertrouwen van detaillisten loopt ook verder op. Voor het vierde kwartaal zijn winkeliers betrekkelijk optimistisch over het economisch klimaat, de omzet, inkooporders, prijzen en personeelssterkte.

 

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/handel-horeca/publicaties/artikelen/archief/2014/2014-09-05-dh1.htm

Share.

Leave A Reply

Inschrijven voor de nieuwsbrief?