Tuchtrechter positief over HEMA notarisservice

0
In een door de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) aangespannen tuchtzaak tegen het Amsterdamse notariskantoor Going Dutch, deed de rechter op donderdag 2 oktober een duidelijke uitspraak: het aanbieden van online notarisservices via HEMA mag.
De rechtszaak werd aangespannen omdat de beroepsorganisatie zich afvroeg in hoeverre de online notarisservice in strijd is met de beroepsregels.

Rechter noemt product ‘innoverend’
Sinds de start van de online notarisservice van HEMA, in oktober 2013, hebben zesentwintig notariskantoren zich hierbij aangesloten. Het positieve oordeel van de rechter in het specifieke geval van Going Dutch is een hart onder de riem voor deze kantoren en HEMA. Wel heeft de rechter aangegeven dat cliëntgegevens alleen op door notarissen beheerde server mogen worden opgeslagen. HEMA heeft aangegeven binnen drie maanden aan deze maatregel te zullen voldoen.

Jean-Paul Bolhaar, woordvoerder van de deelnemende notariskantoren, is blij met de uitspraak. “Gelijk krijgen van de rechter is altijd prettig. In dit geval kregen we zelfs een compliment voor het innoverende karakter van het product.” André Lucas, directeur financial services bij HEMA vult aan: ‘Hoewel wij de uitspraak met vertrouwen tegemoet zagen, is het goed dat met de uitspraak van de rechter duidelijk is geworden dat er ruimte is voor innovatieve diensten. Daardoor kunnen we producten die relevant zijn voor iedereen voortaan op een makkelijke en toegankelijke manier online en tegen een lage prijs bereikbaar maken voor alle mensen in Nederland’.

HEMA notarisservice
De HEMA notarisservice is een online dienst van HEMA. Consumenten stellen op de website van HEMA zelf een conceptakte op voor een samenlevingscontract en/of testament. Het controleren door de notaris en het uiteindelijke passeren van de definitieve akte gebeurt bij de notaris op kantoor. Hiermee is de zorgplicht van de notaris gewaarborgd. Jean-Paul Bolhaar: “Ik zie deze service als de toekomst. Het combineert de vraag van de moderne consument naar een efficiënt product met de kennis en jarenlange ervaring van kwaliteitsnotarissen. Het afsluiten van een samenlevingscontract of het opstellen van een testament moet een heldere en begrijpelijke zaak zijn. Op ons eigen kantoor is het aantal gepasseerde aktes ruim verdubbeld sinds de lancering van de service. We hebben hiermee een nieuwe doelgroep weten te bereiken. Veel nieuwe klanten geven aan blij te zijn met de begrijpelijke aktes.”

Transparant en flexibel
Met de notarisservice biedt HEMA consumenten op een transparante, begrijpelijke en toegankelijke manier een samenlevingscontract en/of testament aan. De consument maakt de notariële conceptakte zelf aan, maar staat er niet alleen voor. De conceptakte wordt na het opstellen automatisch naar één van de deelnemende notariskantoren gestuurd en de notaris neemt telefonisch contact met hem op. Op basis van een aantal vragen stelt de notaris vast of de akte goed opgesteld is of dat de consument toch een advies op maat moet krijgen.
De notaris controleert zowel telefonisch als in een gesprek bij hem op kantoor of de akte aansluit bij de situatie en wensen van de consument, of dat de consument toch een advies op maat moet krijgen.

Met de notarisservice regelt de consument online zelf zijn samenlevingscontract of testament. Dat kost standaard 125 euro per akte.

Share.

Leave A Reply

Inschrijven voor de nieuwsbrief?