Lokale helden geven de winkelstraat kleur. Superspeciaalzaken verdienen een eigen plek in het winkelbeeld. Daarbij is internet juist geen bedreiging.
Superspeciaalzaken
Alles voor de mond. Alles van zijde. Alles met letters. De zogenoemde monowinkel doet het goed. Bijna 150 superspeciaalzaken en andere authentieke winkels in de Amsterdamse grachtengordel bundelen de krachten in een ondernemersvereniging. Onder de naam De 9 Straatjes zijn ze ook op internet te vinden. “Hoe beter je bent georganiseerd, hoe beter mensen je weten te vinden”, zegt gebiedsmanager Lony Scharenborg. De 9 Straatjes is inmiddels een merknaam. De website www.de9straatjes.nl wordt druk bezocht en ook de toerist weet de buurt te vinden. “De keerzijde is misschien ook dat de huren in de lift zitten”, zegt Scharenborg. “Maar voorlopig bruist het hier al meer dan vier eeuwen.”
Moeilijke jaren
“De retail heeft het de afgelopen jaren moeilijk gehad”, zegt Dirk Mulder, sectormanager food & retail van ING. “Dat geldt vooral voor de zelfstandige ondernemers. Voor hen is het zowel op het gebied van kennis als financieel lastiger om zich aan te passen aan de nieuwe wereld. Het grootwinkelbedrijf zal daarom de komende jaren meer terrein winnen. Dat betekent niet dat ik geen toekomst zie voor zelfstandige ondernemers. Integendeel.”
Lokale verankering
Kansen liggen er voor de ‘local hero’, met een goede positie in de omgeving, en voor ondernemers die zien dat er iets mist in de markt en hierop inspelen met een nieuw of vernieuwend concept. De winkelier om de hoek onderscheidt zich van het ketenbedrijf door de lokale verankering, stelt Mulder.
Emotioneel
Gitaarwinkel Keuringsdienst van Snaren begon in het najaar van 2013 als webshop. Eigenaar Mischa Smit opent op 25 oktober ook een winkelpand in Pijnacker. “De webwinkel run ik vanuit huis, naast mijn baan. Als webshop groeien we, maar we voeren producten die mensen ook willen voelen, horen en zien. Je moet een klik hebben met een instrument. Het is een emotioneel iets. Daarnaast kreeg ik al steeds meer aanloop, omdat ik ook reparaties en aanpassingen doe.”
Advies op maat
“We willen het buurtwinkeltje worden”, vervolgt hij. “Een kop koffie aanbieden, zonder dat er direct iets hoeft te worden verkocht. Het draait om gunnen, dat mensen het toch leuker vinden om bij jou te kopen dan bij een grote dozenschuiver. Er wordt naar klanten geluisterd en ze krijgen advies op maat.” Service verlenen staat voor de Keuringsdienst van Snaren hoog in het vaandel. Dat was zo en dat blijft zo. “Ik heb liever dat het me 100 euro kost, dan dat het me een klant kost.”
Keuze van de doelgroep
Willen retailers succesvol zijn, dan moeten ze volgens Mulder wel voldoen aan een aantal voorwaarden. “De kern is de keuze van de doelgroep: wie bedien ik? Daarbij komt de juiste afstemming van ambiance, waarde, service, assortiment en gemak op deze doelgroep. Verder zijn van belang focus, sturen op cijfers en samenwerking, zowel met leveranciers als met andere retailers. Als dit goed ingevuld is, hebben zelfstandige ondernemers, de lokale helden, een prima uitgangspunt in de nieuwe retail.”
Verbondenheid
Er valt lokaal nog veel te winnen, stelt Scharenborg van De 9 Straatjes. “Ondernemers kunnen de krachten meer bundelen. Wij werken sinds kort met een intern communicatieplatform, Chainels, dat is ontwikkeld door de TU Delft. Dat zorgt ervoor dat we als vereniging heel snel met de leden kunnen communiceren. De winkeliers weten elkaar ook onderling beter te vinden. Dat geeft een sterke verbondenheid en dat maakt je weer krachtiger.”
Wie is uw Lokale Held?
Stem ook op uw favoriete winkelier. Wie is uw Lokale Held? ING steunt in de campagne ‘Oranje is … je lokale helden omarmen’ winkeliers die het winkelgebied aantrekkelijk houden. Winkelend publiek kan in 78 landelijk verspreide ING-kantoren hun favoriete onderneming kiezen. De 78 winnende winkeliers gaan in de week van 10 november door naar een landelijke verkiezingsronde.
Meer informatie: Lokale Helden Verkiezing 2014
Citaten
De retail heeft het de afgelopen jaren moeilijk gehad. Dat geldt vooral voor de zelfstandige ondernemers. Voor hen is het zowel op het gebied van kennis als financieel lastiger om zich aan te passen aan de nieuwe wereld. Het grootwinkelbedrijf zal daarom de komende jaren meer terrein winnen. Dat betekent niet dat ik geen toekomst zie voor zelfstandige ondernemers. Integendeel.
Dirk Mulder – sectormanager food & retail van ING
Ik heb liever dat het me 100 euro kost, dan dat het me een klant kost.
Mischa Smit – eigenaar gitaarwinkel Keuringsdienst van Snaren