De productie van consumentengoederen zal in de toekomst dichter bij de consument plaats gaan vinden.
Door nieuwe, schone technologie (zoals 3d printen) en een groeiende vraag naar gepersonaliseerde producten zullen producenten ervoor kiezen om zich dichtbij de afzetmarkten te vestigen.
Dit blijkt uit het rapport ‘Getting Closer to the Customer’ van Colliers International.
Voor Nederlands industrieel vastgoed en hoogwaardige bedrijventerreinen biedt dit nieuwe kansen. Vanwege de locatie en de goede infrastructuur in Nederland zijn miljoenen consumenten in West-Europa te bereiken.
Ontwikkelingen als 3d printen, robotisering, e-commerce en big-data zorgen ervoor dat zowel de vraag en het aanbod veranderen. Hierdoor wijzigt de supply chain ingrijpend. Er zijn drie veranderingen waar te nemen:
1. Ten eerste zal er door het gebruik van big-data, decentralisatie, lokale productie en groeiende automatisering het productie proces efficiënter worden ingericht. Er is minder ruimte nodig voor dezelfde output.
2. Daarnaast zal er een verandering in de productieketen ontstaan. De lonen in de landen waar de massaproductie plaatsvindt zijn fors gestegen in de afgelopen jaren waardoor er in deze landen steeds meer geproduceerd zal worden voor binnenlandse consumptie in plaats van voor de rest van de wereld. Deze verschuiving naar een gedecentraliseerde productie kan er voor zorgen dat opkomende economieën, zoals China, de status als ‘factory of the world’ zullen verliezen.
3. Als gevolg van de decentralisatie van het productieproces zal de kwaliteit van de infrastructuur (fysiek, digitaal en regelgeving) steeds belangrijker worden. Hierin kunnen regio’s zich onderscheiden van hun concurrenten.