Savills: De waarde van goed design – Een kantoor creëren waar men naar terug wíl keren

0

Deze blog is geschreven door Ellen Waals, Head of Agency bij Savills in Nederland.

Ten tijde van een wereldwijde pandemie lijkt het gesprek over het belang van kantoor- of werkplekdesign soms ondergeschikt te zijn aan zaken als gezondheid. Toch heeft de pandemie veel impact op de werkomgeving en hoe wij met elkaar communiceren. Nu mensen over de hele wereld genoodzaakt zijn een thuiswerkplek in te richten, zijn menige keukentafel of tuinhuis omgetoverd tot (tijdelijke) kantoorruimte. Daarmee wordt ons ook heel duidelijk hoe belangrijk onze directe (werk)omgeving eigenlijk is voor onze mentale en fysieke staat.

Door de vele media-aandacht voor de kwaliteit van de werkplek zijn steeds meer Nederlanders zich de afgelopen jaren bewust geworden van hun werkomgeving. Zo vindt maar liefst 69% van de medewerkers de werkplek de belangrijkste factor om bij een bedrijf te blijven of voor een bedrijf te kiezen bleek uit ons What Workers Want onderzoeksrapport (2019). Het Nederlands kantoorpersoneel is, in vergelijking met andere Europese landen, het meest tevreden over de werkplek (Bron: Facto).

Onbewust zijn we ons steeds meer bewust geworden van onze werkomgeving, en letten we op elementen zoals voldoende daglicht, de kleur verf op de muren, het type kunst, voldoende groen op de werkvloer, en de snelheid van de digitale tools waar we dagelijks mee werken. In de zoektocht naar het creëren van de moderne werkplek staan de hierboven genoemde elementen centraal en deze dienen ertoe om de gezondheid en het welzijn van de werknemers te bevorderen en de productiviteit te maximaliseren. Echter, heerst er momenteel ook de vraag: “Gaan we in de toekomst überhaupt nog naar kantoor?” Diverse media hebben de afgelopen periode geopperd dat thuiswerken de nieuwe manier van werken is, maar is dat daadwerkelijk zo? Als je het aan de grote groep jonge werknemers vraagt, de toekomst van het bedrijfsleven, dan blijven we steevast naar kantoor gaan. Werken gaat over het opbouwen van relaties, kennis delen en ideeën opdoen. Het blijft essentieel om fysiek bij elkaar te komen. Als organisatie wil het kantoor inzetten om mensen uit te nodigen, te enthousiasmeren en te inspireren. Design zal hierin een essentiële rol spelen.

Dat de werkplek bij uitstek dé plek is waar collega’s elkaar ontmoeten en waar creativiteit ontstaat is tevens gebleken uit ons What Workers Want onderzoeksrapport (2020). Het kantoor is en blijft “where the magic happens”. We moeten kantoren zo inrichten dat we activiteiten kunnen faciliteren die niet vanuit huis kunnen plaatsvinden. Je wilt dat een (kantoor)omgeving een weerspiegeling is van de bedrijfscultuur en de ambitie uitdraagt die past bij de organisatie. Het moet een plek zijn waar men graag naartoe gaat en waar je het beste uit jezelf kunt halen. Dit dient onder andere vertaald te worden in het design.

In de eerste editie van CORE (2019) hebben we ingezoomd op de wijze waarop kantoren zijn geëvolueerd van puur functioneel naar een belichaming van de bedrijfscultuur, en een essentieel instrument voor het werven en behouden van talent. In deze editie van CORE richten we ons op de aspecten die belangrijk zijn om dit doel te bereiken.

Hoe doen we dit? Bijvoorbeeld door te kijken naar de invloeden vanuit andere vastgoedsectoren als hotels, retail en woningen. De ‘verhuiselijking’ van de werkplek is een trend die al voor de uitbraak van COVID-19 zichtbaar was, en nu wel heel letterlijk versnelt. Uit onze Office FiT survey is gebleken dat 54% van de mensen graag thuis werkte tijdens de ‘intelligente’ lockdown, maar tegelijkertijd heeft 89% aangegeven dat het kantoor essentieel is en blijft. Het lijkt dan ook niet meer dan logisch om werkplekken te creëren die beide werelden op de juiste manier met elkaar verbindt.

Share.

Comments are closed.