Het hub-and-spoke model en de voordelen ervan voor kantoorgebruikers

0

We spreken met Ed Bouterse, Head of Workthere Europe, en Ellen Waals, Head of Agency bij Savills in Nederland, om te onderzoeken wat het hub-and-spoke model precies inhoudt en wat het betekent voor bedrijven en hun werknemers.

Wat is het hub-and-spoke model?
Ellen: Dit model gaat ervan uit dat een bedrijf naast een hoofdkantoor (de ‘hub’) ook een aantal kleinere vestigingen (de ‘spokes’) heeft dichterbij de woonlocatie van de werknemers, of dichterbij de klant. De hub bevindt zich veelal op een goed bereikbare core locatie, zoals een zakendistrict of stadscentrum, en dient als het clubhuis van de werkgever; het culturele hart.

Wat zijn de voordelen?
Ellen: Het hub-and-spoke model klinkt wellicht meer gedecentraliseerd dan gecentraliseerd, maar is dat niet per se. Het hoofdkantoor vormt de kern, en daarmee de basis van de bedrijfshuisvesting. Vanuit deze hub worden procedures en richtlijnen opgesteld en vervolgens doorgetrokken naar de kleinere vestigingen, de spokes. De bedrijfsvoering blijft daarmee consistent. Het model is daarmee niet alleen geschikt voor sectoren met een gedecentraliseerd, open cultuur-karakter zoals de Tech industrie, maar ook voor zeer gereguleerde bedrijfstakken zoals de gezondheidszorg, de financiële sector en de farmaceutische industrie.

Bij het implementeren van het hub-and-spoke model zijn er een aantal belangrijke factoren om rekening mee te houden. Het is belangrijk dat het hoofdkantoor, de hub, goed aansluit op de wensen en behoeftes van de werknemers, dat het een aantrekkelijke plek is voor werknemers om naartoe te komen. Werkplekken van hoge kwaliteit, goede en ruime vergaderzalen, zitjes voor informeel overleg, een gezellige (koffie)bar. De kleinere vestigingen, de spokes, kun je inzetten voor een bepaald team of een bepaalde dienst, waarbij je ook kunt voorzien in specifieke behoeften, zoals flexplekken of brainstormruimtes. De spokes kennen verschillende vormen. Het betreft de hybride schil die de hub aanvult. Je kunt hierbij denken aan thuiswerken of een werkplek bij een flexibel kantoorconcept in de buurt. Het gaat om maatwerk. Wat past er bij de activiteit van de werknemer, de omstandigheden en de persona. De rol van het kantoor is het bieden van ruimte voor samenkomst en samenwerking, daar geloof ik in!

Wat betekent dit voor medewerkers?
Ed: Je zou kunnen zeggen dat met het gebruik van dit model, medewerkers op het hoofdkantoor gemiddeld meer tijd doorbrengen met het management in vergelijking met de kleinere vestigingen. Als gevolg daarvan zouden de spokes meer moeite kunnen hebben met het vasthouden van de bedrijfscultuur, merkbeleving en het ‘community’ gevoel. Dit hoeft echter niet zo te zijn als je de voordelen van het model duidelijk communiceert als onderdeel van je employer branding. Zo biedt het hub-and-spoke-model werknemers meer flexibiliteit. Door de kortere woon-werkafstand wordt ook de reistijd korter, wat bijdraagt aan een beter balans tussen werk en privé. En medewerkers die een goede werk-privé balans hebben, voelen zich gezonder, presteren beter en ervaren meer voldoening in hun werk (bron: Randstad). Minder woon-werk verkeer is uiteraard ook beter voor het milieu. Daarnaast is het een efficiënte manier om bij te dragen aan lokale en regionale economische ontwikkeling. Omdat je op lokaal niveau opereert kan je de arbeidsmarkt in de regio stimuleren, die anders beperkt zou zijn tot het hoofdkantoor. En laten flexibiliteit, welzijn, milieu en sociaaleconomische impact nou net dé thema’s zijn die vandaag de dag hoog op de agenda staan van werkgevers én werknemers.

Welke rol is er weggelegd voor flexibele kantoren?
Ed: De voordelen zijn duidelijk, maar het moeten aangaan van langdurige huurovereenkomsten weerhoudt bedrijven ervan om het hub-and-spoke model uit te proberen. Deze drempel kan verlaagd worden door het huren van een (tijdelijk) flexibel kantoor. Dit stelt je in staat om het hub-and-spoke model eerst uit te testen voordat je het voor de lange termijn implementeert. Je kunt verschillende concepten, locaties en kantoorgroottes uitproberen en meten hoe werknemers hierop reageren en hoeveel gebruik ze ervan maken. In deze tijd is het ook een groot voordeel dat je makkelijk kunt op- of afschalen. De meeste aanbieders van flexkantoren bieden maandelijkse abonnementen aan, een flexibele en duurzame oplossing! Huren bij een flexconcept is op korte termijn ook vaak goedkoper, waardoor er budget vrijkomt om te kunnen blijven (her)investeren in de organisatie.

Wat is volgens jullie de volgende stap voor het hub-and-spoke model?
Ellen: We hebben uiteengezet welke drijfveren een organisatie zou kunnen hebben om voor dit model te kiezen, echter is het vaak een andere vraag om te beantwoorden of dit model ook een duurzaam onderdeel wordt van de algemene huisvestingsstrategie. Op dit moment maken steeds meer organisaties gebruik van het hub-and-spoke model, traditioneel gezien met één hoofdkantoor en verschillende spokes vanuit de thuiswerkplek gedreven door de maatregelen. Door de COVID-19 pandemie zien we ook iets anders gebeuren, namelijk de keuze dit model meer permanent in te zetten en naast het hoofdkantoor enkele spokes te huren aan de rand van diezelfde stad, zodat werknemers elkaar toch kunnen ontmoeten maar hiervoor niet naar het hoofdkantoor te hoeven.

Op de lange termijn verwachten we dat veel meer bedrijven het hub-and-spoke-model gaan implementeren. COVID-19 heeft de trend van flexibilisering enorm versneld. Wil je als bedrijf het beste talent aantrekken en behouden, laten zien dat duurzaamheid onderdeel is van je bedrijfsvoering en je tonen als ware marktleider, dan zal flexibiliteit ook onderdeel gaan uitmaken van je huisvestingsstrategie.

Share.

Comments are closed.

Inschrijven voor de nieuwsbrief?