Savills: Gaming: een nieuwe speler op de vastgoedmarkt

0

Volgens het nieuwe onderzoeksrapport van Savills “Spotlight: Gaming – a new player on the real estate market” zorgt de groei van de Gaming-sector voor een substantiële en specifieke vraag naar vastgoed. Dit wordt bevestigd door het groeiende aantal vastgoedgebruikers binnen de markt, en een toename aan opgenomen vloeroppervlakte.

De vraag naar vastgoed komt vanuit verschillende typen gebruikers binnen de Gaming-sector. Zo zoeken de ontwikkelaars van games met name naar kantoorruimte, de vraag naar retailruimte komt vanuit de gamewinkels, en gamehallen en e-sports nemen met name leisure ruimte op. Al zoeken gebruikers ook steeds vaker locaties waarin ze verschillende functies kunnen faciliteren.

De Nederlandse game-industrie is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Waar de Nederlandse game-industrie in 2014 een omzet genereerde van ca. € 639 miljoen, is deze in 2019 al boven de 1 miljard euro uit gekomen (Bron: PWC), een groei van maar liefst 56%. Naast het aantal gamers dat groeide in Nederland, nam ook het aantal banen in de gamesindustrie toe. In de periode tussen 2015 en 2018 nam het aantal banen in deze sector jaarlijks met 10% toe (Bron: Dutch Game Garden). Deze groei hield gelijke tred met de groei van de jaarlijkse totale omzet.

Naar verwachting zal de groei van de gaming-industrie zich wereldwijd, maar ook in Nederland, voortzetten. Naar verwachting groeit de totale omzet in de gamesindustrie in Nederland tussen 2020 en 2023 met 10%. Uitgaande van deze groei, zal dit naar verwachting tussen de 400 en 500 extra banen opleveren tussen 2020 en 2023.

Jordy Kleemans, Head of Research & Consultancy bij Savills in Nederland, licht toe: “In het verleden werden games vooral vanuit de huiskamer gespeeld. Dit is echter al lang niet meer het geval. Dit komt doordat de sociale component binnen gaming alsmaar groter is geworden. Gamers willen elkaar ontmoeten. Hierdoor zorgt de gaming-industrie voor een steeds grotere, maar ook specifiekere vraag naar vastgoed, op goed bereikbare locaties van substantiële omvang. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld e-sports arena’s, maar door de groei van de sector verwacht Savills dat ook het aantal arcadehallen en concept-stores zal blijven toenemen.”

Grotendeels ingegeven verwacht Savills in Nederland een verdere clustering van functies zoals een ‘experience store’, een e-sports arena en de aanwezigheid van een ontwikkelaar en/ of opleidingsinstituut op één locatie. Dergelijke clusters komen internationaal ook sterk op. Deze mix van functies ligt in lijn met de huidige vastgoed trend waarbij ‘working, leisure and living’ op dezelfde locatie centraal staan.

IJsbrand Brunger, Head of Leasing Amsterdam bij Savills in Nederland, vult aan: “Het vraagprofiel vanuit de gaming-industrie is specifiek. Daarnaast moet zij op de gewenste locaties, met een goede bereikbaarheid in binnensteden, concurreren met andere functies. Het vinden van de ideale plek is hiermee nog niet zo makkelijk. Hierdoor ontstaan ook kansen; met name voor beleggers in de binnenstad die (toekomstig gaan) kampen met leegstand, door de gevolgen van COVID-19 op het Nederlandse winkellandschap. Als een gaming-cluster op een dergelijke locatie gefaciliteerd kan worden, kan dit een veelbelovende huurder opleveren voor de toekomst.”

Share.

Comments are closed.

Inschrijven voor de nieuwsbrief?