EDC Retail steekt miljoenen in uitbreiding opslag en productie

0

Twee extra hallen en inpakstraat voor moederbedrijf EasyToys.

Om voorbereid te zijn op verdere groei steekt EDC Retail, Europees marktleider op het gebied van online erotiek, bijna 4 miljoen euro in uitbreiding. Met de bouw van twee nieuwe hallen van in totaal ruim 3000 vierkante meter en de komst van een extra inpakmachine wordt de opslagruimte fors vergroot en de productiecapaciteit verdubbeld. De uitbreiding biedt werk aan tientallen medewerkers.

De erotiekgigant, bekend van webshop EasyToys, wil klaar zijn voor toekomstige groei. Afgelopen jaar draaide EDC Retail al een omzet van ruim 33,4 miljoen: een groei van meer dan 50 procent vergeleken met 2018, toen 21 miljoen werd omgezet. Voor de komende jaren wordt een verdere groei verwacht. Zo is het label Beate Uhse – EDC nam vorig jaar de onlineactiviteiten van het Duitse erotiekconcern over – flink gegroeid. In 2019 bedroeg de omzet zo’n vijf miljoen euro, voor dit jaar wordt ingezet op zo’n 18 miljoen euro. “De terugkeer van het merk Beate Uhse heeft een enorme impact gehad”, constateert CEO van EDC Retail Eric Idema.

Corona-inzichten
Daarnaast heeft de huidige coronaperiode het bedrijf belangrijke inzichten gegeven. De crisis was door aanvankelijke aanvoerproblemen vanuit China en door de hausse aan bestellingen logistiek gezien een uitdaging. Op sommige momenten was er een omzetgroei van 162 procent. EDC moest alle zeilen bijzetten om de orders te verwerken.

“Corona heeft ons geleerd hoe belangrijk het is om veranderingen in de markt voor te zijn en de mogelijkheid te hebben een grotere voorraad aan te leggen. We willen voorbereid zijn op een eventuele tweede golf. Op die manier zijn we ook minder afhankelijk van eventuele problemen met toeleveranciers”, legt Idema uit.

Ten slotte wil EDC beter inspelen op seizoenspieken. “Zo zien wij de verkoop stijgen rond de kerstperiode. De drukte neemt al toe rond Black Friday. Ook de adventskalender, een verrassingsbox met onder andere allerlei speeltjes, is een seizoensproduct en vraagt om veel ruimte.”

Jasje
Het erotiekbedrijf is op de huidige plek, een pand van ongeveer 8.000 vierkante meter, uit zijn jasje gegroeid. Daarom komen er twee hallen bij in Veendam. De eerste hal meet 650 vierkante meter, wordt deze zomer gebouwd en moet in september gereed zijn. De tweede hal verrijst volgend jaar zomer en is met 2.400 vierkante meter beduidend groter.

Door de uitbreiding kan EDC Retail een veel grotere voorraad erotische artikelen opslaan. Idema: “Het biedt ruimte aan vele duizenden palletplaatsen. Hiermee hebben we genoeg ruimte voor een voorraad van een jaar in plaats van drie maanden. Dat past bij de beoogde groei en doelstellingen voor de komende jaren.”

Inpakstraat erbij
Niet alleen de opslagruimte, ook de productiecapaciteit wordt uitgebreid. Nu maakt het erotiekbedrijf nog gebruik van één inpakmachine en één inpakstraat, straks zijn dat twee inpakmachines en twee inpakstraten. De productiecapaciteit wordt daarmee verdubbeld. Bovendien kunnen er grotere dozen worden ingepakt. 95 procent van alle orders wordt straks machinaal ingepakt. “Onze logistieke afdeling is 24 uur per dag operationeel, waardoor de machines optimaal benut worden”, aldus Idema.

De uitbreiding biedt naar verwachting werk aan zo’n dertig tot veertig medewerkers. Zij gaan aan de slag in hallen die op een zo duurzaam mogelijke manier worden gebouwd. Uiteindelijk moeten ze zelfvoorzienend zijn en net zo veel energie opwekken als ze verbruiken. Daartoe worden zonnepanelen op het dak geplaatst. Door de goede isolatie is verwarming in de hal naar verwachting niet nodig.

Over EDC Retail
EDC Retail is Europees marktleider op het gebied van erotische producten. Het bedrijf, gevestigd in Veendam, voert onder meer de titel EasyToys. Met meer dan 100.000 bezoekers per dag en een aanbod van meer dan 14.000 erotische artikelen is EasyToys.nl de grootste webshop van Nederland en België. Daarnaast heeft EDC Retail meerdere andere webshops en produceert het diverse eigen merken. Het levert als groothandel wereldwijd aan andere webshops, distributeurs en retailshops. EDC Retail werd in 2007 door Eric Idema opgericht. De onderneming groeide vervolgens snel. In 2018 realiseerde EDC Retail een jaaromzet van ruim 21 miljoen euro. Medio 2019 nam EDC Retail het Duitse erotiekconcern Beate Uhse, onder meer bekend van Pabo.nl, over. Sindsdien is het Europees marktleider. EDC Retail heeft zo’n 200 medewerkers in dienst en zette in 2019 ruim 33 miljoen euro om.

Share.

Comments are closed.

Inschrijven voor de nieuwsbrief?