JLL: Ondanks dat we meer thuiswerken, blijft het kantoor bestaan

0

Vanwege de COVID-19-pandemie nemen bedrijven momenteel deel aan het grootste thuiswerk-experiment in de geschiedenis en is de toekomst van het kantoor hét onderwerp van gesprek in veel directiekamers.

Uit het meest recente rapport van JLL, “The Future of Office Demand”, blijkt op basis van historische trends, actueel onderzoek en inzichten van klanten dat het fysieke kantoor belangrijk blijft voor het faciliteren van innovatie en samenwerking, en uiteindelijk ook gunstig is voor de gezondheid, het welzijn en de productiviteit van werknemers.

Na een verplichte drie maanden durende onderbreking van werken op kantoor, zijn bedrijven en hun werknemers grotendeels gewend aan het thuiswerken. Nieuwe onderzoeken wijzen er echter op dat werknemers graag terug willen naar hun normale routine in plaats van permanent thuis te werken.

“De mondiale pandemie heeft veel werkgevers gedwongen om de rol van het kantoor bij het ondersteunen van de cultuur en doelstelling van het bedrijf te heroverwegen,” aldus Sven Bertens, Head of Research & Strategy van JLL Nederland. “Omdat de vraag naar vastgoed altijd economische cycli volgt, weten we dat deze ongekende tijden bedrijven over de hele wereld ook kansen biedt om hun werkplekbehoeftes opnieuw vorm te geven bij terugkeer naar kantoor.”

Ook de locatiestrategieën van bedrijven gaan mogelijk veranderen, waarbij meer nadruk wordt gelegd op een divers ecosysteem. Op korte termijn ontstaat er mogelijk een grotere vraag naar verhuizing van bepaalde kantooractiviteiten naar lokaal toegankelijke buitenwijken en naar middelgrote en kleine steden, waardoor het voor medewerkers gemakkelijker wordt om met collega’s dichter bij huis te communiceren. Dit kan ook na de pandemie een extra voordeel zijn, aangezien het niet elke dag te hoeven forenzen door werknemers wordt gezien als hét element van thuiswerken dat het meest wordt gewaardeerd – aldus bijna de helft (49%) van de respondenten in een recent onderzoek door JLL onder 3.000 kantoormedewerkers.

JLL bestudeerde historische trends van eerdere mondiale economische crises, zoals de recessie van de jaren ’90, de dotcom-crash en de financiële crisis van 2008 en verkreeg zo inzicht in hoe de commerciële vastgoedmarkt herstelde naarmate de economie weer groeide. Vanwege de onbekende factoren rond de pandemie en de mogelijkheid van een tweede golf uitbraken, is het moeilijk te voorspellen hoe lang het herstel gaat duren. De vindingrijkheid van werkgevers om productiviteit mogelijk te maken met alternatieve bezetting en werplekken op afstand biedt echter een bemoedigend vooruitzicht voor de vraag naar kantoren.

De afgelopen maanden van massaal thuiswerken hebben duidelijkheid verschaft over de redenen waarom werken op kantoor de voorkeur heeft. Werken op kantoor stimuleert samenwerking, innovatie, coaching en teambuilding – allemaal zaken die met technologie maar moeilijk kunnen worden geïmiteerd. Uit dezelfde enquête van JLL blijkt dat 58% van het kantoorpersoneel het kantoor mist, waarbij de jongere cohorten – die van 35 jaar en jonger – zelfs een nog sterkere wens tonen om weer op kantoor te gaan werken (65%). Menselijke interactie en sociale contacten worden genoemd als het meest gemiste element van het werken op kantoor (44%), gevolgd door persoonlijk samenwerken (29%), zo blijkt uit het onderzoek.

“De eisen aan de bezettingsgraad gaan veranderen en ook de manier waarop kantoorruimte zal worden gebruikt, ontworpen en ontwikkeld zal drastisch veranderen. Maar de geschiedenis en ons laatste onderzoek onder kantoorpersoneel laten zien dat het kantoor niet snel zal verdwijnen.”

Uit een onderzoek door Gensler bleek dat slechts 12% van de werknemers fulltime vanuit huis wil werken, terwijl 70% aangeeft dat zij het grootste deel van de week op kantoor willen werken. Vergaderingen, sociale contacten en spontane persoonlijke interactie met collega’s werden genoemd als de belangrijkste redenen waarom mensen terug willen naar kantoor.

Bron.

Share.

Comments are closed.

Inschrijven voor de nieuwsbrief?