Savills: Thuiswerken: van deugd naar nood

0

Wat willen werknemers en hoe kunnen werkgevers hierop inspelen?

Doordat we door de impact van het Corona-virus ineens onverwacht thuis moeten werken, is een snelle transitie, van werken op kantoor naar volledig thuiswerken, noodzakelijk. Dit vergt van werknemers én werkgevers aanpassingsvermogen. Een belangrijk element is dat werkgevers het thuiswerken optimaal faciliteren. Dit lijkt een open deur, maar toch is dit niet het geval. Vóór de Corona-uitbraak bood de minderheid van het aantal werkgevers de optie om thuis te werken. Slechts 39% van de werknemers in een kantooromgeving gaf aan thuis te kunnen werken. Verder werkte slechts een zeer beperkt deel structureel vanuit huis (14%), dit terwijl 61% niet tot nauwelijks thuiswerkte. Belangrijkste redenen waarom niet werd thuisgewerkt waren opvallend genoeg dat de bedrijfscultuur dit niet toeliet en dat er niet de juiste technologische ondersteuning was om vanuit thuis te werken.

Wat kunnen werkgevers nu doen om op afstand de tevredenheid van werknemers te verhogen? Vastgoedadviseur Savills biedt 5 praktische tips, op basis van de 20 werplekfactoren waar werknemers het meest belang aan hechten (volgens het What Workers Want onderzoek):

  1. De meest belangrijke factor voor werknemers, het comfort van de werkplek, is tot op zekere hoogte te ondersteunen. Denk aan het verplaatsen van faciliteiten als een extra scherm, toetsenbord, muis, andere technologische middelen en een (ergonomische) bureaustoel van kantoor naar de thuiswerkplek.
  2. De netheid van een werkplek is met name aan werknemers. Werkgevers kunnen wel een zetje in de rug geven door het delen van korte tips & tricks. Denk aan een interne bedrijfsnieuwsbrief met een stappenplan voor gezond thuiswerken, informele weetjes en een foto van de thuiswerkplek van een collega.
  3. De kwaliteit van de internetverbinding is deels afhankelijk van de kracht van de WiFi verbinding bij de werknemer thuis, waarbij een WiFi-versterker uitkomst kan bieden. Echter, als de capaciteit van het bedrijfsnetwerk te wensen overlaat leidt dit tot frustratie bij werknemers. Zorg daarom dat de capaciteit van het bedrijfsnetwerk zo sterk mogelijk is en optimaliseer dit waar nodig.
  4. De nabijheid van relevante afdelingen en de aanwezigheid van vergaderruimtes vinden werknemers belangrijk. Dit geeft aan dat werknemers een soepele onderlinge samenwerking op prijs stellen. Zorg voor goede digitale vergadermogelijkheden, zodat werknemers gemakkelijk met elkaar (en met klanten) kunnen communiceren en elkaar via video kunnen zien. Het is van belang om goede instructies te verzorgen voor digitaal vergaderen. Niet alleen over het gebruik van de diensten, maar ook bijvoorbeeld de do’s en don’ts tijdens videocalls. Daarnaast kan het stimuleren van sociale online activiteiten bijdragen om werknemers meer tevreden te houden.
  5. Ook op dit moment is het essentieel in gesprek te gaan met je medewerkers. Een meerderheid (62%) geeft aan zeggenschap over de werkplek belangrijk te vinden. Het met de werknemer in gesprek gaan en zeggenschap laten hebben over de huidige (thuis)werkplek zorgt ervoor dat werkvreugde met meer dan 50% kan toenemen, wat positief is voor de productiviteit.

Jordy Kleemans, Head of Research & Consultancy bij Savills in Nederland, vult aan: “De huidige situatie zal de trend van het thuiswerken verder stimuleren, al zit hier ook zeker een grens aan. Werknemers ondervinden nu tevens de nadelen van thuiswerken. Bovendien bleek uit eerder What Workers Want onderzoek dat werknemers graag naar kantoor komen om elkaar te ontmoeten.”

Over het What Workers Want (WWW) onderzoek
WWW brengt Savills op reguliere basis de behoeftes en wensen van werknemers in kaart op basis van een enquête uitgevoerd onder 11.000 kantoorwerknemers in 11 Europese landen. Op basis van dit onderzoek is ingezoomd op de behoeftes en wensen bij thuiswerken in deze bijzondere tijd.

Share.

Comments are closed.