Savills: Minder eenheidsworst; millennials ‘disrupten’ het traditionele kantoor

0

De beroepsbevolking zal in 2024 voor 75% bestaan uit millennials; een generatie die gewend is aan keuzevrijheid en minder vastigheid. Hierdoor groeit de markt voor flexibele kantoorruimte enorm (afgelopen 5 jaar met 242%) en wordt een steeds groter deel van de Nederlandse kantorenmarkt flexibel. Aanbieders van deze flexibele kantooraanbieders brengen daarnaast een diversiteit aan concepten – van high-end tot basic – op de markt. Hierdoor ontstaat er een breed assortiment aan concepten, vergelijkbaar met de hotelbranche: van budget tot 5-sterren. Dit blijkt uit het vandaag door Savills gepubliceerde onderzoeksrapport ‘Spotlight Flexibele kantoorruimte: Trendbreuk zichtbaar in flex-markt’.

Ed Bouterse, Head of Workthere in Nederland, zegt: “De markt voor flexibele kantoren wordt steeds professioneler. Daarbij zien we dat aanbieders hun kantoorconcepten onder verschillende labels aanbieden, ook wel multi-branding genoemd. Sommige aanbieders focussen zich met name op het aanbieden van een privé kantoorruimte, terwijl anderen zich meer richten op gedeelde werkruimtes. Multi branding maakt een flexibel kantoor voor een nog grotere groep een aantrekkelijk alternatief ten opzichte van het conventionele kantoor. Een goed voorbeeld van deze ‘multi branding’ is IWG, de moedermaatschappij van Regus. Met Regus, Spaces, HQ, Signature en No18 staan inmiddels een vijftal concepten in de markt.”

De werkplek als fitnessabonnement
Door technologische ontwikkelingen is het mogelijk om ‘anytime anywhere’ te werken. Dit doen we dan ook massaal; de afgelopen vijf jaar is thuiswerken met maar liefst 14,1% toegenomen en ook het aantal mensen dat als ZZP’er is gestart, laat een groei van 125,3% zien in de afgelopen ruim tien jaar. De invloed van millennials op de kantorenmarkt is groot en zal alleen nog maar verder toenemen. Zo wil deze generatie niet meer elke dag aan hetzelfde bureau zitten; de mogelijkheid om naar eigen invulling binnen (stilte werkplek of overlegruimte) of buiten (andere stad of vanuit thuis) het kantoor te werken spreekt jongeren aan. Ook het kantoor zelf kan het verschil maken; het bieden van services, zoals een pooltafel, fitnessvoorzieningen of een dakterras, wordt een steeds belangrijker onderdeel. De vraag van gebruikers verandert hierdoor van zoveel mogelijk vierkante meters naar werkplekken mét een unieke branding. De flexibiliteit, die de grotere spelers aanbieden om in wisselende steden gebruik te maken van werkplekken, doet denken aan de fitnessbranche: één abonnement om on-the-go in te pluggen.

Share.

Comments are closed.

Inschrijven voor de nieuwsbrief?