New York stoot San Francisco van de troon als ‘s werelds belangrijkste tech stad – Amsterdam op 4e plaats

0

• New York op de 1e plaats in de Savills Tech Cities-ranking vanwege de uitgebreide talentpool, de positie als belangrijk handelscentrum en de komst van grote tech-bedrijven afgelopen jaar, zoals Amazon. San Francisco zakt van de 1e naar de 2e plek, te wijten aan de hoogste co-working-kosten ter wereld. Met drie keer zoveel Venture Capital-investeringen in 2018 als bijvoorbeeld Parijs, sluit Londen de top 3 af.
• Amsterdam zit Londen op de hielen als internationale toegangspoort tot Europa. Amsterdam biedt van alle Tech Cities de beste stedelijke infrastructuur, winst kan behaald worden op het delen van vervoersmiddelen. Met een 4e positie op de ranglijst is Amsterdam dé tech-stad van (continentaal) Europa.
• Chinese steden maken hun opmars: Beijing ontving in de afgelopen drie jaar
$ 34 miljard aan Venture Capital-investeringen per jaar, dit is meer dan bijvoorbeeld in New York of San Francisco.
• Wat is een Savills Tech City? Het belangrijkste technologiecentrum van de regio, een hoge instroom van Venture Capital-investeringen, op de shortlist van internationale technologiebedrijven die willen uitbreiden, een levendige stad om te wonen en werken en een bron van, en magneet voor, talent.

New York is ’s werelds belangrijkste centrum voor technologie. Het ondernemingsklimaat, de talentpool, lifestyle en transportverbindingen bieden de perfecte basis voor tech-bedrijven, wijst de derde iteratie van het wereldwijde Tech Cities onderzoek door internationale vastgoedadviseur Savills uit. De top 5 bestaat verder uit San Francisco, Londen, Amsterdam en Boston.

De Savills-index meet wat een succesvolle Tech City maakt op basis van 100 individuele statistieken (van het aantal dagen dat nodig is om een bedrijf op te starten tot de kosten van een kop koffie) gegroepeerd in zes categorieën: bedrijfsklimaat, technologische omgeving, stadsdrukte en -welzijn, talentpool, vastgoedkosten en mobiliteit. Elke categorie wordt gewogen naar gelang het belang ervan voor de technologiesector.

Fietsvriendelijk Amsterdam
Erik Beekman, Head of Tenant Representation bij Savills in Nederland, licht toe: “Voor het eerst heeft Savills ‘mobiliteit’ gemeten als onderdeel van de Tech Cities-ranglijst:
door de toenemende urbanisatie wordt het steeds belangrijker dat een stad ervoor zorgt dat mensen efficiënt van A naar B kunnen komen. Al beschikt een stad over nog zoveel technisch talent, als werknemers niet snel en goedkoop naar hun werkplek kunnen reizen zal dit een enorme negatieve impact hebben op het algehele succes van een stad.”

Savills heeft drie subcategorieën gemeten om de mobiliteit van een stad te beoordelen: de beschikbaarheid, dichtheid en investeringen in gedeelde vervoersmiddelen, de schaal van en innovatie in het metronetwerk en de kwaliteit van de stedelijke infrastructuur.

Amsterdam biedt de beste stedelijke infrastructuur. De stedelijke structuur is overzichtelijk, de afstanden zijn goed te lopen, het verkeer binnen de stad loopt relatief goed door, de luchtkwaliteit is relatief hoog en Amsterdam is een van ’s werelds meest fietsvriendelijke steden. Er zou nog terrein gewonnen kunnen worden op het gebied van gedeelde vervoersmiddelen, waar startups als Felyx (elektrische deelscooters) reeds verandering in proberen te brengen.

Beekman: “De 30 Savills Tech Cities behoren tot de snelst groeiende steden ter wereld. Hierdoor zal de bestaande infrastructuur steeds meer onder druk komen te staan, wat een risico vormt voor het concurrentievermogen van de stad. Daarom is mobiliteit nu een belangrijk onderdeel van onze index, en veel van onze Tech Cities lopen voorop bij het aanpakken van dit probleem.

Hoewel Amsterdam het hoogste scoort op stedelijke infrastructuur, scoort het lager dan zou moeten op gedeelde vervoersmiddelen. Op dit gebied zou Amsterdam kunnen leren van de Aziatische steden. Omgekeerd kunnen Aziatische en Amerikaanse Tech Cities leren van Amsterdam en andere Europese technologiecentra om de kwaliteit van de stedelijke infrastructuur te verbeteren en hun vervoersnetwerken duurzamer te maken.”

Share.

Comments are closed.

Inschrijven voor de nieuwsbrief?