Cushman & Wakefield: Winkelcentrumontwikkelingen Europa

0

In de periode medio 2016 en medio 2017 is het totale oppervlak aan winkelcentra in Europa toegenomen met 2,9 procent naar 160,8 miljoen m² zo blijkt uit het nieuwste Shopping Centre Development rapport van Cushman & Wakefield. In de eerste helft van 2017 zijn er vierendertig nieuwe winkelcentra opgeleverd en eenentwintig uitgebreid. Gemeten over de eerste helft van 2017 staat Nederland op de negende positie in de top 10 van landen waar de meeste toevoegingen van winkelcentra hebben plaatsgevonden.

825.000 m² van het totaal toegevoegde oppervlak is ontwikkeld in Centraal en Oost-Europa en 344.000 m² in West-Europa. In deze laatste regio is groei minder sterk maar nog altijd goed voor 68% van het totale winkelcentra oppervlak in Europa. Turkije was veruit de meest actieve markt met een aandeel van 48% (566.000 m² ) van de totale hoeveelheid toevoegingen gevolgd door Rusland met 186.000 m² en Italië met 107.000 m².

In het eerste halfjaar van 2017 is 11 procent minder vloeroppervlak toegevoegd dan in het eerste halfjaar van 2016. De ontwikkelingsactiviteit wordt beïnvloed door toenemende concurrentie, veranderend consumentengedrag en de groei van online winkelen. Op dit moment is er nog 6,8 miljoen m² in ontwikkeling dat naar verwachting eind 2018 zal zijn opgeleverd. In Nederland is er in 2017 30.800 m² toegevoegd met een huidige ontwikkelingspijplijn van circa 105.260 m² tot en met 2018.

Arjen Boesveldt, Head of Retail Cushman & Wakefield Nederland: “De ontwikkeling van winkelcentra wordt beïnvloed door de enorme transitie in de hele Retail sector. De focus is nu veel meer op het ontwikkelen van aantrekkelijke, inspirerende en experimentele omgevingen voor consumenten als tegenhanger voor online shoppen. Eigenaren kijken vooral naar uitbreidingen en herontwikkelingen met daarin een goede mix van retailers. Dat leidt tot een sterke toename van concepten die gericht zijn op ontmoeten en samenkomen in relatie tot nieuwe technologieën en retailers die vooral bezig zijn met continue vernieuwing en het uittesten van nieuwe concepten en formats.”

Hugo Franck, Associate Leasing Management Retail Cushman & Wakefield: “Een goed voorbeeld op de Nederlandse markt is winkelcentrum Leidsche Rijn Centrum in Utrecht waar al veel is ontwikkeld en waar nog veel wordt gebouwd om wonen, werken en winkelen optimaal te combineren. Maar ook winkelcentrum Heuvel in Eindhoven, een winkelcentrum van 45.000 m² van CBRE Global Investors, waar gefocust is op vernieuwing en een andere mix van retailers die onderling versterkend zijn, zoals TK Maxx, Vapiano, Nespresso, Open 32, Costes Men en binnenkort ook Intersport. Het winkelcentrum is nu volledig verhuurd en speelt optimaal in op de doelgroep van het centrum.”

West-Europa
Op 1 juli 2017 was de totale vloeroppervlakte van winkelcentra in West-Europa 109,1 miljoen m² . Ondanks beperkte ontwikkelingsactiviteit in de drie grootste markten in Europa – het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland – bleef de dynamiek in Zuid-Europa groot. Italië was de meest actieve markt met een toevoeging van meer dan 100.000 m² wat neerkomt op 30% van het totaal in West-Europa. Hoewel de dichtheid van winkelcentra in Scandinavië al hoog is, zorgen sterke bevolkingsgroei in stedelijke gebieden en verbeterde consumentenbestedingen voor verdere toename van het totale oppervlak aan winkelcentra. In deze regio is meer dan 500.000 m² momenteel in ontwikkeling en zal uiterlijk eind 2018 worden opgeleverd waarvan circa 40% in de hoofdsteden.

Centraal en Oost-Europa
Istanbul is met 35% van het totaal verantwoordelijk voor het grootste aandeel in de totale toevoegingen in Centraal en Oost-Europa. Naar verwachting zal de dynamiek in Turkije ook de komende periode groot blijven ondanks een enigszins afnemende vraag op de gebruikersmarkt. De ontwikkelingspijplijn van 1,7 miljoen m² in Rusland tot en met 2018 is het komende jaar de sterkste ontwikkelingsmarkt in Europa met een aandeel van ongeveer 25% van de totale Europese ontwikkelingspijplijn. Moskou is verantwoordelijk voor slechts 13% van de totale Russische pijplijn, terwijl ontwikkelingen in de wat meer afgelegen regio´s zoals Vladivostok, Khabarovks en Grozny aantrekken. Hoewel de ontwikkelingsactiviteit in Polen in het eerste halfjaar van 2017 beperkt was, heeft dit land een forse pijplijn van 600.000 m2 in ontwikkeling. Ondanks de hoge ontwikkelingskosten wordt bijna een derde hiervan ontwikkeld in Warschau.

 

http://www.cushmanwakefield.nl/nl-nl/news/2017/11/winkelcentrumontwikkelingen-europa/

Share.

Comments are closed.