Bureau RMC: Drukkere winkelstraten in het tweede kwartaal

0

De consument laat in de eerste 6 maanden van dit jaar zien dat hij de winkelstraten weer wat meer omarmt dan een jaar geleden. Zagen we in 2016 al geen verlies meer van shoppers in de winkelstraat, in 2017 is het beduidend drukker geworden in de eerste 26 weken. Met een groei van 3,7% (!) zien we een stijging die doet denken aan een periode van voor de economische crisis, volgens de dagelijkse tellingen van CityTraffic.

Een druk tweede kwartaal
En dan te bedenken dat de groei volledig te danken is aan het tweede kwartaal. Want in de eerste 11 weken van dit jaar waren er zelfs minder shoppers (-0,72%) dan in 2016. April, mei en juni zijn drukke maanden geworden. Waarbij we opmerken dat Pasen dit jaar in het tweede kwartaal viel en dit in 2016 in het eerste kwartaal werd gevierd.

En ja, het is zo dat we mooi weer achter de rug hebben gehad en veel feestdagen voor lange weekenden hebben gezorgd (6 van de 13 weken!), maar dat kan de groei in winkelstraten, ons inziens, niet geheel verklaren. Ook de CBS-indexen staan in de plus. Het consumentenvertrouwen, de koopbereidheid, de detailhandelsindex, ze stijgen allemaal.

Online koopgedrag
De online retailomzet blijft ook gestaag groeien. Blijkbaar laten we ons door ons online koopgedrag niet afschrikken om naar de winkelstraat te komen. Het web leidt steeds vaker ook shoppers gericht naar de winkelstraat waar producten opgehaald worden of toch nog even gepast en ‘live’ gezien moeten worden. Zo grijpt een consument nooit mis en kan shoppen gecombineerd worden met een bezoek aan het terras, restaurant of museum.

Bergen op Zoom sterkste groeier
Er zijn natuurlijk wel verschillen per steden. Bergen op Zoom laat de grootste groei zien in de RetailFit Index en stijgt het meest van alle onderzochte steden in de eerste 24 weken van het jaar. Wat opvalt in de lijst van steden is dat de steden die het de afgelopen jaren wat lastiger hebben gehad in de winkelstraten, Spijkenisse, Purmerend en bijvoorbeeld Helmond, wat meer groeien dan de shopsteden als Breda, Den Bosch en Maastricht. Zie het kaartje voor de complete ranking.

Of de retailer ook in diezelfde mate van de druktestijging heeft geprofiteerd is nog niet zeker. Er is ook stevige groei waarneembaar in horeca en leisure, waardoor de binnenstad als geheel aantrekkelijker wordt. En die ervaring en beleving is niet eenvoudig te vervangen door het internet. Dus het devies lijkt, winkelgebied en binnenstad blijf belangrijk voor de consument, dan komt hij naar je toe!

 

http://www.rmc.nl/drukkere-winkelstraten-het-tweede-kwartaal-2/

Share.

Comments are closed.

Inschrijven voor de nieuwsbrief?